Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Roertunnel A73 drie maanden dicht
ROERMOND - De Roertunnel van de A73 in Roermond gaat drie maanden dicht. Tussen 1 september en 1 december wordt in die tunnel een nieuw veiligheidssysteem aangelegd en getest.

Ook de noordelijker gelegen Swalmertunnel van dezelfde snelweg gaat dicht, maar pas vanaf 1 oktober. Op 1 december moeten beide tunnels helemaal af zijn, met vier rijbanen en een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur voor alle verkeer.

Het veiligheidssysteem in beide tunnels was zo ingewikkeld dat er voortdurend storingen optraden. Hierdoor moesten de tunnels geregeld gesloten worden.

Het huidige systeem compleet vervangen door een eenvoudiger systeem blijkt de beste oplossing. De extra kosten van de verbouwing lopen op tot enkele miljoenen euro's, aldus de minister.

Eurlings wil af van te ingewikkelde veiligheidssystemen, ook bij nieuwbouwprojecten elders in den lande, zoals bij de aanleg van de A2-tunnel in Maastricht. Hij wil dat voortaan gekozen wordt voor technologie die bewezen heeft goed te functioneren.

---

Het heeft alles te maken met de manier waarop projecten tegenwoordig ontworpen, aanbesteed en uitgevoerd worden.

Was het 'vroeger' de ontwerpende ingenieur die de afweging tussen kwaliteit en kosten maakte, nu zijn het in 'beton gegoten' regeltjes die daar voor een groot deel bepalend in zijn.
Het effect op het ontwerpproces is verlammend, en kosten verhogend. De zo geprezen marktwerking totaal plat geregeld.
Met als klap op de vuurpijl een operatie zoals bij deze tunnels.

Vroeger waren er regels, nu regels voor de regels, en certificaten.
Een certificaat zegt op zich niets, regelt alleen de aansprakelijkheid achteraf. Maar daardoor is er wel minder direct toezicht tijdens de bouw. De gevolgen daarvan hebben we ook al diverse keren in het nieuws kunnen vernemen...