Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Rekeningrijden
Als de auto's in toenemende mate elektrisch aangedreven worden nemen de accijns inkomsten af, rekeningrijden moet dat compenseren. De Staat is verwend met de zeer hoge inkomsten uit accijns op brandstof, en wil dat graag zo houden.

Beter zou m.i. zijn een duaal (!) systeem in te voeren. Auto's met verbrandingsmotoren betalen dan zoals nu via de accijnsheffing. Elektrisch aangedreven auto's op basis van een op afstand uit te lezen kWh-meter.
Uit oogpunt van privacy wetgeving een eenvoudig te handhaven systeem: het systeem kan alleen het energieverbruik meten, maar heeft nooit alle informatie wáár dat gebruikt is.

Wel is het mogelijk om meerdere tellers in te bouwen, voor elke apart te tellen (tarief)regio één. Europabreed zou je zo een set van (tarief)regio's kunnen bedenken.
Per belasting domein behoeven alleen maar de via dat domein af te rekenen tellers te worden uitgelezen, het overdragen van gegevens tussen de belastingdomeinen is zo niet nodig.

De uitleespunten zou je bijvoorbeeld bij de toeleidende wegen naar kleinere dorpen kunnen plaatsen.
In de steden is dan meer te denken aan strategische punten in de wijken en bij grote parkeerplaatsen.

Bovendien zou de ingebouwde kWh-meter zelf moeten detecteren als deze een langere periode niet is uitgelezen, zodat de bestuurder dit alsnog kan laten plaatsvinden door een geschikte route te rijden. Tevens kan een defect zo geconstateerd worden.