Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Webwinkeliers vinden betaalsysteem iDEAL duur
Webwinkeliers die gebruikmaken van het betaalsysteem iDEAL, waarmee consumenten op internet kunnen betalen via hun eigen bankrekening, zijn redelijk tevreden over de nieuwe manier van betalen. Wel vinden ze de transactiekosten erg hoog.

Dat blijkt uit het afstudeeronderzoek van de economisch geografen Tania Rademaker en Mong-Nee Khaw van de Universiteit van Utrecht. Ook zijn webwinkeliers niet te spreken over de promotie van het betaalsysteem. Daar staat tegenover dat ze het systeem snel en veilig vinden.

iDEAL kent sinds de lancering in oktober 2005 een snel groeiend klantenbestand dat nu bestaat uit bijna tweeduizend webwinkels. Ongeveer 13 procent van alle internetbetalingen gaan momenteel via iDEAL.

De webwinkeliers zijn niet te spreken over de in hun ogen hoge kosten van het systeem: zo'n 70 cent per transactie. Daarnaast zijn ze ontevreden over de geringe naamsbekendheid onder consumenten en problemen bij de installatie. De geringe naamsbekendheid kan worden verklaard doordat er niet veel aan reclame voor de consument is gedaan. Grootschalige promotie verdient zich niet terug, vinden de oprichters. Het is effectiever als detaillisten zelf hun klanten op de hoogte brengen van de mogelijkheden van iDEAL, aldus de initiatiefnemers.

-----------

70 cent per transactie en dan nog zelf reclame moeten maken, de initiatiefnemers van iDEAL zijn van de potgerukt. Alleen al de naam klopt voor geen meter. Het is voor mij als klant weinig anders dan gewoon vooruit betalen, en dat wil ik vaak juist niet: de betrouwbaarheid van veel internetwinkels laat nog te wensen over.
Geen wonder dat na ruim een jaar nog maar 13 procent van de internetbetalingen via iDEAL gaan.