Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
50 miljoen extra voor vertraagde OV-chipkaart
Connexxion (en ook Veolia) zegt ook geen geld te hebben voor die kostenpost. Maar als de overheid bijvoorbeeld toestemming zou geven om over een paar jaar de prijs van het openbaar vervoer extra te verhogen, dan zou de ov-chipkaart er alsnog kunnen komen, aldus een zegsman. Daar moet dan de komende weken nog over onderhandeld worden.

Met hun harde opstelling leggen de drie busbedrijven de verantwoordelijkheid voor het doorzetten of afblazen van de ov-chipkaart helemaal bij de rijksoverheid. De Tweede Kamer liet twee weken geleden echter weten dat men weinig trek heeft om op te draaien voor kosten die bedrijven hebben veroorzaakt. Zij kozen in 2002 voor een verkeerde, goedkope chip die nu gekraakt is. Als de Kamer daar aan vasthoudt, zullen de ov-bedrijven zeggen dat de politici de ov-chipkaart de nek omdraaien en dat dus het Rijk voor de schade moet opdraaien. Hoeveel er al in de kaart is geļnvesteerd is niet duidelijk; vermoedelijk is het al ruim een miljard.

---

Wat er hier weer onder tafel blijft is dat het niet zozeer een verkeerde keus is gemaakt voor de chipkaart, maar dat het systeem niet deugt.
Ook met een nieuwe, en verbeterde kaart zullen er problemen zijn.
De kaart vormt in het gekozen software en data model gewoon de zwakste plek.
Alleen een principieel andere opzet van het software en data model kan een oplossing bieden. Daarbij is dan best mogelijk dat de oude chipkaart uitstekend bruikbaar is, omdat zijn functie in het systeem anders is.