Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
'Mensen steeds meer afhankelijk van auto'
ROTTERDAM - Nederlanders worden steeds afhankelijker van de auto. 40 procent van de autoverplaatsingen zijn niet op een andere manier te doen. Rond 2020 is dat zelfs zo voor de helft van alle autoverplaatsingen. Dat zei onderzoeker en oud-Kamerlid Hans Jeekel dinsdag naar aanleiding van zijn promotieonderzoek.

„Tegenwoordig moeten we steeds meer doen in steeds minder tijd. In het tijdsslot tussen negen en zes moeten de kinderen naar school, de ouders naar werk, de boodschappen gedaan, de loodgieter geraadpleegd en moet er soms ook gemantelzorgd worden. De combinatie van al die dingen is alleen maar te doen met de auto”, aldus Jeekel.

Steeds meer kantoren en woningen liggen langs snelwegen. Daardoor is het veel makkelijker om de auto te nemen dan het openbaar vervoer. „Iemand die in de wijk Leidsche Rijn woont in Utrecht en op het bedrijventerrein van Veenendaal werkt, kan elke dag met de bus naar Utrecht Centraal, vervolgens met de trein naar Veenendaal en met de bus naar het bedrijventerrein. Maar gewoon met de auto van deur tot deur is veel makkelijker”, zei Jeekel, die momenteel bij Rijkswaterstaat werkt.

Tegenwoordig verschijnen steeds minder mensen met natte broek op het werk, merkt de onderzoeker. „Mensen houden rekening met het weer en vermijden de regen zo veel mogelijk.” Ook vrijetijdsbestedingen spelen zich meer af buiten het bereik van het openbaar vervoer. „Een feest in een stad 30 kilometer verderop of een bezoekje aan een pretpark is veel handiger met de auto dan met het openbaar vervoer”, aldus Jeekel.

---

Dat is een conclusie die ik voor mezelf al lang geleden gemaakt heb. Daarom heb ik in deze log al eens geschreven dat het huidige openbaarvervoer als trekken aan een dood paard is.
De overheid zou beter kunnen investeren in verkeersgeleiding, in plaats van miljarden te verspillen in openbaarvervoer.
Natuurlijk, je kunt het huidige openbaarvervoer niet simpelweg de nek om draaien. Maar ik constateer wel grote uitgaven voor die verouderde openbaarvervoer structuur, en een totale afwezigheid van investeringen in systemen voor verkeersgeleiding voor het autoverkeer.

Regeren is vooruit zien zegt men wel eens, het is tegenwoordig verworden tot het wachten op het luiden van de noodklok.