Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
LinkedIn maakt van datamining een goudmijn
Data is goud waard. Of miljarden dollars. Dat blijkt wel uit de enorme koerssprong van het aandeel LinkedIn op de eerste dag aan de beurs. Niettemin loert het gevaar van een nieuwe internetbubble.

De beursintroductie van (een deel van) LinkedIn heeft tot grote vertwijfeling geleid bij financieel analisten. Nadat bij voorintekening de prijs al was opgedreven naar 43 dollar, steeg het aandeel na de officiële notering aan de beurs tot boven de 100 dollar. Dat geeft LinkedIn een waarde van 9,8 miljard dollar.

Veel analisten zagen een nieuwe bubble ontstaan, die herinneringen opriep aan 1999 en de introductie van WorldOnline aan de Amsterdamse beurs. Zoals bekend klapte de markt in 2000/2001 in, waarbij alle technologische fondsen gedurende lange tijd met wantrouwen werden bekeken.

Maar er zijn significante verschillen met die eerste gouden internetperiode. Ten eerste gaat het nu ergens over: data is het nieuwe goud. Data en datamining biedt veel bedrijven werkelijke waarde. Degene die het meest van de consument afweet en diens gedrag kan voorspellen, heeft een enorme voorsprong op de concurrent. Wie weet wanneer iemand op een bepaalde plek is en vervolgens wat diens voorkeuren zijn, is in staat gericht tot aanbiedingen en zelfs verkopen over te gaan.

---

Ja ja, significante verschillen...

Natuurlijk is kennis betreffende de consumenten van belang, maar m.i. niet in die mate dat een verdubbeling van de koers gerechtvaardigd is.
Behalve dat er meer concurrenten zich hiermee bezig (gaan) houden zullen ook de consumenten zich beter gaan afschermen tegen al te opdringerig gedrag.
Facebook en andere vroege dataminers profiteren voorlopig nog van de relatief gemakkelijk verkregen data. In de toekomst zal dat verzamelen van data moeilijker gaan.

Eerder heb al eens hier geschreven dat schaarste de motor is van een vrijemarkt economie.
De schaarste in dit geval is het gebrek aan banen: iedereen is op zoek naar een (betere) baan en zet zichzelf in de etalage.

Als de balans tussen werk vraag en aanbod beter in balans was had LinkedIn nauwelijks aandacht gekregen.