Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Duits mobieltje haalt ov-chip in
Zes jaar te vroeg bedacht en vier jaar te laat gekomen; is dat het lot van de Nederlandse ov-chipkaart? Duitsland en Frankrijk reizen binnenkort op mobieltjes.

De trein van Berlijn naar Hannover, de tram in Berlijn, de bus in Potsdam, ze hebben één ding gemeen: je kunt er in februari mee reizen met kaartjes in je mobiele telefoon. Daar zit een soort ov-chipkaart in verwerkt, voor een fractie van de kosten van de Nederlandse ov-chipkaart.

Touch & Travel noemt DB zijn systeem, dat ogenschijnlijk veel op de ov-chipkaart lijkt. De reiziger zwaait een mobieltje bij het instappen langs een Touchpoint en doet dat bij het uitstappen opnieuw. Net als bij de ov-chip wordt zo de reis verrekend.

Maar daarmee houdt de gelijkenis op. Want DB heeft de rollen van ov-chipkaart en leesapparaat omgedraaid. In Nederland zwaait de reiziger een ’dom’ chipkaartje langs een lezer die verbonden is met het stroomnet en een datanet. De lezer registreert het nummer van de kaart en stuurt dat naar centrale computers. In Duitsland bestaat het Touchpoint uit de ’domme’ chip en stuurt die chip zijn nummer naar een ’slim’ mobieltje, dat daarna de reis via zijn gsm-net verrekent. De kosten ziet de reiziger later op zijn telefoonrekening. Daarvoor is dan wel samenwerking met een mobiel belbedrijf nodig. Bij deze test is dat Vodafone.

---

Hoewel dat systeem ook de nodige privacy issues kent is het beter uitvoerbaar dan het Nederlandse OV-chipkaart systeem.
De belangrijkste factor daarin is dat het in- en uitcheck punt via het mobieltje wordt bewaard en verwerkt.

Dat is bestaande netwerk infrastructuur, bij de OV-chipkaart wordt een eigen geheel nieuwe infrastructuur gebruikt.

De combinatie van domme Touchpoints en slimme mobieltjes maakt het Duitse systeem veel goedkoper dan de Nederlandse ov-chipkaart. „Een Touchpoint is niet meer dan een stukje plastic waar een goedkope chip in zit. Er is geen stroom en geen datanet nodig. Als je er eentje moet vervangen, kost dat bijna niets”, aldus de DB-zegsman.

Nu moet je dat 'dom' ook niet misverstaan: het reizigersgedrag kan met dat systeem net zo goed gevolgd worden. Alleen is dat iets minder gemakkelijk dan met een geheel eigen netwerk infrastructuur zoals bij de OV-chipkaart.

Het is wel toevallig (?) dat het bericht over de Touchpoints verschijnt op de dag nadat Sidney de stekker uit het met Nederland vergelijkbare OV-chipkaarten project.

Eigenlijk moet nu de conclusie zijn dat het OV-chipkaarten project ook in Nederland is mislukt, de vraag is echter dan hoe je als minister de miljoenen die in dat project zijn gestoken voor kamer en senaat gaat verantwoorden.
Waarschijnlijk is aftreden dan een zonniger optie.