Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Kentekens risico voor km-heffing
AMSTERDAM - Invoering van de kilometerheffing in 2011 stuit op grote problemen omdat er in Nederland steeds meer valse kentekenplaten in omloop zijn. Automobilisten lopen daardoor financiële schade op als hun gestolen 'gekopieerde' kentekenplaten straks ten onrechte voor betalingen worden geregistreerd.

Politiekorpsen in het hele land inventariseren momenteel hoe groot de omvang van het probleem precies is. De fraude met kentekenplaten kan volgens diverse politiekorpsen ook negatieve gevolgen hebben voor de betrouwbaarheid van de kilometerheffing. Criminelen kunnen door misbruik te maken van valse kentekenplaten veel automobilisten bewust financieel benadelen.

Volgens het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) strooien de valse kentekens zand in de raderen van de kilometerregistratie, ongeacht welk technisch systeem er gekozen wordt om de registratie te verzorgen.

In Rotterdam zal het aantal aangiftes ten opzichte van 2006 van 1500 dit jaar uitkomen rond de 1700. Districtschef Bas van Tol wil het liefst niet te verwijderen bumperstickers in plaats van ijzeren kentekenplaten laten invoeren. De chaos door het ontbreken van een database zorgt voor extra werk bij de regiopolitiekorpsen. Zo is de researchafdeling van de politie Utrecht gisteren gestart om het aantal valse kentekenplaten in beeld te brengen.

---

1500 aangiften op pakweg een miljoen auto's, stelt eigenlijk helemaal niets voor.
De huidige aandacht voor dit 'probleem' lijkt dan ook eerder een politieke achtergrond te hebben.

Los gezien van het kennelijke politieke belang zullen we er op termijn niet aan ontkomen dat auto's e.d. voorzien zullen gaan worden van een RF transponder.
In eerste aanleg zou het voldoende kunnen zijn als alleen de kentekenplaat gegevens als antwoord gegeven wordt. Zo'n aanpak zou de acceptatie zeer ten goede komen.

Te verwachten is echter dat de ambtenarij er meteen veel verder strekkende plannen mee maakt, veel verder dan waarvoor een kentekenplaat ooit gedacht is.
De huidige perikelen rond de OV chipkaart staat er model voor.

Aangezien het eigenlijk niet te vermijden is dat er identificatie electronica op en in de auto komt is het alleen zaak om oplettend te blijven, en proberen te voorkomen dat er onnodig veel zaken via een chip in de auto geregeld zal gaan worden.