Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Schultz wil flitsmarges verkleinen
DEN HAAG - Net als een groot deel van de Tweede Kamer wil ook minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) dat de flitsmarges bij snelheidsovertredingen kleiner worden. Dat heeft zij woensdag gezegd tijdens een overleg over de experimenten om op sommige snelwegtracés de maximumsnelheid te verhogen van 120 naar 130 kilometer per uur.



Omdat apparatuur technische afwijkingen kan hebben, hanteert de politie zogenoemde flitsmarges. Dat houdt in dat per snelheidsmaximum wordt vastgesteld bij welke overschrijding wordt geflitst. In geval van het maximum van 130 wordt pas bij 139 kilometer geflitst.

Zowel Kamerleden als minister vinden die marge te hoog. In overleg met minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) wil ze komen tot een lagere marge.

---

Eerst met hangen en wurgen op een paar wegen af en toe de maximumsnelheid met 10 km/h verhogen, en daarna gaan zeuren over de flitsmarges: een kruidenier kan het niet beter doen.

De oorspronkelijke reden van die marge is het omzeilen van juridische zaken rondom de toelaatbare meet en aanwijs fouten van de toegepaste meet en aanwijs apparatuur.
Omdat dergelijke fouten voor een deel procentueel zijn wordt bij een hoger snelheid de absolute fout ook iets hoger.

Nog even, en dan moeten we een geijkte snelheidsmeter in de auto hebben.

Afgezien van dat allemaal, het lijkt me meer logisch om de flitsmarge af te stemmen op de ongevallenhistorie van een wegvak. Hoe meer ongelukken, hoe lager de flitsmarge.
Dat hoeft geen fijnafstemming te zijn. Op een weg die opvalt door veel ongevallen halveer je de normale flitsmarge, de echte scheurders merken dat beslist.