Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Duurzaam openbaarvervoer
...De busjes voeden de stations. Dat systeem is in de Achterhoek al jaren succesvol en dat rollen we nu uit over heel Gelderland", zegt Van Haren. ,,Langs de Valleilijn, in Rivierenland tussen Tiel en Arnhem en op de Veluwe: overal duurzaam openbaar vervoer."

Sommige kernen in de Stedendriehoek krijgen daardoor weer aansluiting op het openbaar vervoer. Dankzij de vrijwilligers van Buurtbusvereniging Klarenbeek, want zonder hen zou het fijnmazige systeem niet uitvoerbaar zijn. Vanaf morgen rijden 85 vrijwillige chauffeurs op drie lijnen tussen Apeldoorn, Teuge, Twello, Voorst-Empe en Klarenbeek. Daarmee is de vereniging in één keer verdriedubbeld.

--------


Let even op: ...zonder vrijwilligers zou het systeem niet uitvoerbaar zijn....
Openbaarvervoer is al zwaar gesubsidieerd, en nu moeten vrijwilligers de puntje nog op de i zetten. En dat terwijl de vervoersbedrijven in principe als partikulier bedrijf in een vrije markt opereren.
En dat durven ze dan ook nog 'duurzaam openbaar vervoer' te noemen.
Albert Hein wil waarschijnlijk ook wel vrijwilligers om boodschappen te bezorgen...en dan roepen dat de aandeelhouders zeer tevreden zijn over de bezorgdienst...
Dieper in onbenul kun je bijna niet zinken.

Wat mij betreft:

- NS/Prorail moet weer een semi staatsbedrijf worden, zonder commerciele opdracht, om het openbaarvervoer op hoofdlijnen uit te voeren.
- Het overige openbaarvervoer zoals stads- en regionaal openbaar vervoer moeten provincie en gemeenten regelen, voorzover ze daar belang bij hebben. Uiteraard moet er een verdeling van kosten zijn voor Rijk, Provincie en gemeenten.
De NS speelt daarin alleen een faciliterende rol op stations.