Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Bruggen en sluizen op afstand bedienbaar
Flevoland - Alle bruggen en sluizen van de provincie Flevoland worden vanaf december 2013 op afstand bediend. Dit is mogelijk door de aanleg van een provinciebreed glasvezelnetwerk. Het voordeel: de bedieningstijden worden ruimer, wat goed is voor de beroeps- en recreatievaart, én de provincie kan haar medewerkers efficiënter inzetten. Dinsdagmiddag werden de plannen en het ontwerp van het centrale bedieningsgebouw gepresenteerd.

Vanaf één centrale locatie via een glasvezelverbinding worden alle 15 provinciale bruggen en sluizen op afstand bediend. De provincie heeft hiertoe het initiatief genomen om samen met andere organisaties (andere overheden, toeristisch/recreatieve bedrijven) in Flevoland een glasvezelnetwerk aan te leggen. Dit glasvezelnetwerk is nu aangelegd. In 2012 en 2013 wordt een nieuw bedieningsgebouw op de locatie Lelystad Haven gerealiseerd en worden de elektrotechnische systemen voor de afstandsbediening aangelegd.

Het project ‘afstandbediening provinciale vaarwegobjecten’ past binnen een groter pakket van maatregelen om de knelpunten van 121 kilometer landelijke vaarroutes op te heffen. De provincie heeft ruim 7 miljoen euro vrij gemaakt voor dit project, waarvan de helft uit subsidies van het Provinciaal Meerjarenprogramma Landelijk Gebied (PMJP).

---

Op zich ben ik niet tegen dit soort automatisering en afstandbediening, de vraag is hoever je zoiets kunt doorvoeren.
Theoretisch kun je de bediening vanuit India laten plaatsvinden. Maar of dat verstandig is of nog kosten voordelen heeft lijkt me moeilijk te beantwoorden.

Mischien is het wel voordeliger om de benodigde software bij een thuiswerker onder te brengen, scheelt ook de bouw van een bedieningslocatie en het bijbehorende woon-werk verkeer.

In elk geval is niet meer vol te houden dat ICT geen arbeidsplaatsen kost. Als de kabels zijn gelegd en de systemen gebouwd, ik neem aan van uitmuntende kwaliteit, is voornamelijk nog zoals vanouds het fysieke onderhoud aan de bruggen en sluizen zelf noodzakelijk.