Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
Reizen is bijzaak geworden bij 'NS'
ProRail is namens het ministerie van Verkeer en Waterstaat verantwoordelijk voor de stations, rails, tunnels en beveiliging. Bij station Amsterdam Bijlmer Arena kwam daar de gemeente Amsterdam bij als medeopdrachtgever. Daarnaast hadden de architecten te maken met NS Poort, verantwoordelijk voor de exploitatie van het station, zoals de winkels, kiosken en het dagelijkse onderhoud. Tot slot was ook het gemeentelijk vervoersbedrijf een belangrijke partij, omdat dit station tevens een metrohalte is.

De commercie op stations is een aspect dat veel aandacht vereist, vindt Van Belkum. Aan de ene kant brengen winkels levendigheid met zich mee en dragen ze bij aan het comfort voor de reiziger. Het kopje koffie en de krant brengen natuurlijk ook geld in het laatje.

Aan de andere kant moet je oppassen dat een overvloed aan winkels niet resulteert in een onoverzichtelijk station, wat bijvoorbeeld in extreme mate geldt voor Utrecht, waar het station min of meer is opgeslokt door het winkelcentrum Hoog Catharijne.

---

Reizen is welhaast bijzaak geworden. Als de dames en heren architecten nu eens hetzelfde enthousiasme en inventiviteit zouden kunnen of willen loslaten op transferia, de plaats aan de rand van een stad waar de automobilst zijn voertuig achterlaat en verder gaat met het openbaarvervoer.

Openbaarvervoer zoals 'NS' dat denkt te moeten leveren is niks, en wordt ook niks.
Als het nou ook niks zou kosten, maar op dat punt scoort het spoor ook niet echt goed.

Alles bij elkaar genomen: het spoor is en blijft alleen een optie als je niet te ver van een station woont en de bestemming op loop afstand van een station ligt. In alle andere gevallen is de prijs/prestatie verhouding van een auto duidelijk veel gunstiger.