Weblog van Leen   |  home |      admin |    Thursday, November 6th   
magneetzweefbaan in de randstad
Na het voorstel van een magneetzweefbaan voor de Zuiderzeelijn nu ook een voorstel voor zo'n baan in de randstad. Een goed idee vindt ik. Het magneetzweef principe zoals we dat kennen van Transrapid biedt voordelen die conventioneel railverkeer niet kan bieden:
- hoog acceleratievermogen. Daardoor zijn meer stopplaatsen mogelijk dan bij een conventioneel railsysteem. Het rendement op de investering kan daardoor hoger zijn.
- het magneetzweefsysteem heeft geen slijtage door wrijving en zal daardoor het milieu niet of nauwelijks met stof belasten. Bij een conventioneel railsysteem met bovenleiding verslijten wielbanden en stroomafnemers tot stof dat in het milieu terecht komt.
- het specifiek energieverbruik per stoel is lager
- de snelheid kan aanzien hoger zijn dan bij een conventioneel railsysteem.
- de geluidsproductie is tot 200 km/h lager dan een conventioneel railsysteem. Samen met het hoge acceleratievermogen kan in geluidsgevoelige gebieden de snelheid verlaagd worden zonder de reistijd veel te beinvloeden. Investeringen in geluidschermen e.d. zijn daardoor niet of nauwelijks nodig.
- de eigenschappen van de ondergrond waarop de lijn gebouwd zal worden is niet of nauwelijks van invloed op de bouwkosten.